Lamb

LAMB par satiksmes drošību

Par auto īpašnieka atbildību.

Traģiskā avārija pie Krāslavas, kurā pēc Jaungada sagaidīšanas svinībām bojā gāja septiņu jaunieši, no vienas puses izraisa skumjas un līdzjūtību bojā gājušo tuviniekiem, bet no otras rosina pārdomas par automašīnas īpašnieku atbildību, dodot iespēju izmantot automašīnu jauniešiem bez autovadītāja tiesībām, nepieņemamā tehniskā stāvoklī, ar vasaras riepām un bez OCTA. Automašīna vienmēr ir bijusi paaugstinātas bīstamības objekts, tādēļ īpašniekam ir īpaša atbildība gan par tās tehnisko stāvokli, gan iespēju to izmantot bez saskaņošanas. Ja reiz ģimenē ir bērni, kuriem kā jau jauniem cilvēkiem var parādīties intereses nesankcionēti paņemt auto un parādīt savu varēšanu citiem vienaudžiem, atslēgu īpašniekiem jābūt īpaši atbildīgiem, ar atslēgu pakāršanu uz nagliņas pie plīts varētu arī nepietikt, tās jāglabā rūpīgi un jānovērš to izmantošanas iespējas bez īpašnieka atļaujas. Tajā pat laikā atļauja izmantot braukšanai tik nepiemērotu automašīnu, būtu ne tikai bezatbildība, bet noziegums. Ja reiz mašīnai nav tehniskās apskates un OCTA, tātad to nedrīkst izmantot ceļu satiksmē, iespējai auto paņemt ir izlaist līkumu jābūt pilnībā anulētai. Tāpat katrā ģimenē, kurā aug bērni ir jārunā par satiksmes noteikumu ievērošanas nozīmi. Tie nav tikai kārtējie likumi, kurus uzspiež varasiestādes, lai ierobežotu personu brīvību un iespēju pilnvērtīgi atpūsties. Šis traģiskais gadījums pierādīja, ka tie ir izdzīvošanas priekšnoteikums. Nedz mašīnas vadītājam, nedz kādam no pasažieriem nebija autovadītāja tiesību, kas savienojumā ar pārgalvīgu braukšanu ir ceļazīme uz kapsētu.
Tajā pat laikā tik traģisks gadījums parasti un arī šoreiz ir vairāku, ne tikai subjektīvu iemeslu kopsavilkums. Bez jau pieminētajiem „cilvēciskajiem” iemesliem var diskutēt par ceļu policijas patruļas dežūru efektivitāte, konkrētajā reģionā, lai gan skaidrs, ka visur ceļu policija nevar būt. Nepilnvērtīgais ceļu stāvoklis un drošības margu trūkums pagriezienā pie upes varētu tikt kompensēts ar autovadītāja pieredzi un prasmi, kas šajā gadījumā izpalika. Iespējams, ka minētā traģēdija rosinās arī Latvijā līdzīgi kā citās ES valstīs jauniešu nakts atpūtas un pulcēšanās vietā īstenot satiksmes drošības akcijas, par drošu braukšanu pēc ballītes.
Autoklubs LAMB regulāri ir uzsvēris e-zvana ieviešanas nepieciešamību http://www.lamb.lv/lv/47.html , kas ievērojami paātrinātu palīdzības sniegšanas ātrumu. Šis ir vēl viens pierādījums, ka e-zvana iekārtas Latvijā jāievieš pēc iespējas ātrāk. Minētā avārija ir subjektīvu un objektīvu iemeslu kopums, kas ir gan milzīga traģēdija tuviniekiem, gan mācība citiem vecākiem ielikt mašīnas atslēgas dziļāk atvilktnē un vairāk domāt gan par automašīnas tehnisko stāvokli, gan satiksmes noteikumu skaidrojumu ģimenē.
Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

Juris Zvirbulis
Autokluba LAMB prezidents
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis

Šī publikācija ir veidota ar Eiropas Savienības Eiropas Sociālā fonda finansiālu atbalstu projekta Nr. 1DP/1.5.2.2.2/11/APIA/SIF/108 “Latvijas automoto biedrības administratīvās kapacitātes stiprināšana satiksmes dalībnieku zināšanu līmeņa paaugstināšanai” ietvaros. Par publikācijas saturu atbild Latvijas automoto biedrība.