LAMB par satiksmes drošību
Šī gada karstā vasara, saule, siltais ūdens peldvietās ar neizsīkstošu spēku aicina gada laikā sagurušos darba rūķus prom no pilsētas putekļiem, tuvāk dabai, jūrai, upēm un ezeriem. Vasara skaļi uzrunā arī autovadītājus, aicinot kļūt par autotūristiem, apceļot savu zemi vai aizbraukt pie kaimiņiem, lai aplūkotu, kā šiem veicas.
Rīdziniekiem un citiem galvaspilsētas tuvumā dzīvojošiem ir ekskluzīva iespēja iekāpt savā spēkratā un pēc pus stundas jau gozēties pludmalas smiltīs pie jūras. Jāatzīst, ka šāda iespēja lielākajai daļai pasaules iedzīvotāju nav. Turklāt vairākums zemeslodes iedzīvotāju jūru vispār nav redzējuši.
Izmantojot šo ģeogrāfiskā izvietojuma piedāvāto iespēju, kādā brīvdienas rītā autovadītājs jestri ripo gar „Spici”, blakus sēdošā kundze jau sāk iesmērēt sauļošanās kremu, bet ak vai, vairākus kilometrus pirms iebraukšanas Jūrmalā brauciens apstājas. Autovadītāji visās trīs Jūrmalas šosejas joslās stāv sastrēgumā, lai nopirktu iebraukšanas caurlaidi un iekļūtu kurortpilsētā. Stāv arī trešā josla, kas paredzēta autovadītājiem, kuriem jau ir iebraukšanas atļauja. Diemžēl, šāda nepatīkama svīšana mašīnās ir novērojama katru vasaru, it īpaši brīvdienās, kad laiks ir atbilstošs pludmales apmeklējumam.
Lai izvairītos no autovadītāju sašutuma par sabojātām brīvdienām būtu jāizmanto mūsdienu komunikācijas iespējas, iegādājoties iebraukšanas caurlaidi. Katram autovadītājam ir mobilais telefons, kas nodrošina iespēju iegādāties elektronisku caurlaidi ar sms starpniecību. Šobrīd šo iespēju izmanto tikai tie autovadītāji, kas izmanto maksas autostāvvietas Rīgā, un tā nav pietiekami izplatīta citur Latvijā. Tāpat steidzami būtu jāizveido īpaša inteneta vietne, kurā katrs aptūtnieks pirms izbraukšanas no mājām varētu apmaksāt un saņemt caurlaidi, to izdrukājot vai saglabājot mobilajā telefonā. Tātad jāpanāk, ka autovadītājs, kurš saulainā dienā nolēmis apmeklēt Jūrmalu, jau no mājām var izbraukt ar Jūrmalas caurlaidi kabatā. Tomēr, ja tam nav bijis laika, iespējai nopirkt caurlaidi būtu jābūt jau izbraucot no Rīgas, vislabāk pie lielveikaliem. Tā kā katrs lielveikals ir ieinteresēts palielināt apgrozījumu, iespēja nopirkt Jūrmalas caurlaidi, būtu papildus iemesls iebraukt veikalā, tātad abpusēji izdevīga sadarbība.
Tomēr būsim reāli, lai arī kādas iespējas attīstītu, vienmēr būs kāds, kurš caurlaidi gatavosies iegādāties tieši pirms iebraukšanas Jūrmalā. Lai rosinātu autovadītājus pirkt Jūrmalas caurlaidi savlaicīgi, trešo šosejas joslu jau vairākus kilometrus pirms Lielupes tilta būtu jāparedz tiem, kam jau ir iegādātas caurlaides. Tas nodrošinātu raitāku kustību un motivētu autovadītājus nepirkt caurlaides pēdējā iespējamā vietā. Būtu jāpagarina nobraukšanas josla uz apkārtceļu Tukuma virzienā, lai automašīnas jau savlaicīgi varētu sadalīties, tajās, kas uz apkārtceļu un tajās, kas pēc caurlaides.
Stāvlaukumā pirms tilta ir divu veidu automāti, kuros jāmaksā ar kartēm vai skaidru naudu, un izkārne ar precizējošu informāciju ir tikai kādus divus metrus pirms pašas caurlaižu iegādes vietas. Autovadītājs, kurš ilgstoši nostāvējis rindā var nonākt pie skaidrās naudas automāta, bet viņam iespējams ir tikai karte. Tad jāveic citus braucējus traucējoši manevri, mainot vietu, kas sastrēgumu vēl vairāk sarežģī. Tādēļ jābūt lielām norādēm, tajā skaitā uz asfalta, kurā rindā ir kuri biļešu automāti. Saprotams, ka karstās dienas visa gada laikā nav daudz, un nebūtu ekonomiska pamata veikt nesamērīgi dārgas infrasruktūras izmaiņas, tomēr maksimāli efektīvi jāizmanto un jāpilnveido esošās iespējas. To var, jo no caurlaižu pārdošanas pērn iekasēti apmēram 1,7 miljoni eiro, šogad plānots nedaudz vairāk – aptuveni 1,8 miljoni eiro.
Iespēja sabojāt garastāvokli var būt arī autovadītājam, kurš apmeklē Garciemu. Tur pie stacijas ir izveidota autostāvvieta, no kuras līdz jūrai ir kāds kilometrs ejams. Viss būtu labi, ja visi autovadītāji par šo autostāvvietu zinātu. Daži dodas jūras virzienā, kur tiešā jūras tuvumā ir autostāvvieta aptuveni 12 automašām ceļa labajā pusē. Pārējie, kas atstās automašīnu ceļmalā visdrīzāk samaksās 40 eiro sodu. Ceļa zīmes ir jāievēro un nav pieņemams atstāt spēkratu kur pagadās, tomēr būtu tikai korekti par pārkāpumu neuzmanības vai ieraduma dēļ, sodīt ar brīdinājumu un aicināt autovadītāju braukt uz stāvvietu pie dzelzceļa stacijas, nevis uzreiz ķerties pie naudas soda.
Ne visur Latvijā vairāk domā par soda naudas iekasēšanu nekā par autotūristu ērtībām. Piemērs ir Kolka, kur pie jūras ir iekārtota stāvvieta. Autovadītājs droši var atstāt spēkratu un doties uz Baltijas jūras un Rīgas jūras līča tikšanās vietu. Pēc tam gan jāsamaksā 1,5 eiro par stundu, tomēr autostāvvietas uzturēšana prasa savu, un braucējs var būt drošs, ka atgriežoties, par stāvvietu nebūs jāmaksā 40 eiro.
Latvijā ir daudz pozitīvu piemēru, kā sakārtot dabas un autotransporta it kā pretrunīgās attiecības. Tas ir iespējams, ja mācāmies no labākajiem piemēriem.
Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.
Juris Zvirbulis,
Autokluba LAMB prezidents,
Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis